حضرت امام علی علیه السلام _ نهج البلاغه خطبه 198 :

قرآن نوری است که خاموشی ندارد و چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد .

امام هادی علیه السّلام در باره آیه «الله نورالسموات و الارض» _ احتجاج ترجمه جعفری، ج 2 ص 526

یعنی خدا هدایت گر همه اهل آسمان ها و زمین است

امام باقر علیه السّلام درباره آیه «اَتمِم لَنا نورَنا ـ سوره تحریم ، آیه 8» _ ترجمه ج 7 بحارالانوار، ص 230

 این آیه یعنی: شیعیان ما را به ما ملحق کن.  

قرآن کریم _ سوره مبارکه نور، آیه 40 :

« وَ مَن لَم یَجعَلِ اللهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُورٍ»

 و هر که خدا برای او نوری قرار ندهد ، نوری برای او نخواهد بود .

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ـ المَحجّه، ص 262 :

 در مورد آیه « یَهدِی اللهُ لِنُورِهِ مَن یَشاءُ » (خداوند هر که را بخواهد، به نورش هدایت می کند) می فرمایند: نور در این آیه ،              وجود حضرت قائم ـ مهدی ـ علیه السلام است که درود خدا بر او باد .

قرآن کریم ـ سوره انبیا، آیه 15 :

به تحقیق در «زبور» کتاب حضرت داوود علیه السلام، بعد از ذکر نوشتیم، به درستی زمین را بندگان صالح به ارث خواهند برد.

امام صادق علیه السلام ـ غیبت نعمانی، ص 318 :

مثل این که می بینم که شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام (در زمان ظهور قائم علیه السلام) قرآن را با تفسیر حقیقی اش به مردم تعلیم می دهند

امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه « اَمَّن یُجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوء...» _ تفسیر قمی، ج 2 ،  ص 139:

این آیه درباره قائم اهل بیت علیهم السلام نازل شده است که به خدا قسم او همان مضطری است که هر گاه در مقام ابراهیم علیه السلام ، دو رکعت بخواند و دعا فرماید، خداوند دعایش را مستجاب کرده و بلا و سختی را بر طرف نموده ، ظهورش را می    رساند .

امام باقر علیه السلام در تفسیر کلمه «حَسَنه» در آیه (200 بقره ) از قرآن کریم می فرماید:  _ کافی ، ج 1، ص 262 :

حسنه ( کار نیک ) ، شناختن ولایت و دوستی ما اهل بیت علیهم السلام است .

امام جعفر صادق علیه السلام ـ روزگار رهایی، ص 618 :

چون حضرت قائم علیه السلام قیام کند، کتاب خداوند تبارک و تعالی را آن چنان که هست تلاوت می کنند و قرآنی را که حضرت علی علیه السلام نوشته ( کتاب علی علیه السلام ) را می آورند .

امام صادق علیه السلام  ـ  درباره آیه « وَالفَجر» ( سوره فجر آیه 1)  _ تأویل الآیات، ص 792 :                                                       فجر همان حضرت « قائم» علیه السّلام است .

قرآن کریم ـ سوره تحریم، آیه 8 :

« نُورُهُم یَسعی بَینَ اَیدیهِم وَ بِاَیمانِهِم » یعنی نور آن ها ( اصحاب حضرت ) در پیش رویشان و طرف راستشان در حرکت است. می گویند ، پروردگار ما! نور ما را برای ما کامل گردان .

امام کاظم علیه السلام _ کمال الدّین ، ج 2 ص 368 :

درباره آیه شریفه «خداوند نعمت های ظاهری و باطنی خود را بر شما ارزانی داشت» ـ سوره لقمان، آیه 20 فرمودند: نعمت ظاهر، امام ظاهر و نعمت باطن، امام غائب است .

امام باقر علیه السلام _ احقاق الحق، ج 13 ص 336 :

در تفسیر آیه «خداوند، زمین را پس از مرگش زنده خواهد کرد»، سوره حدید ،آیه 17، فرمودند : یعنی آن را با عدالت حضرت مهدی علیه السلام زنده خواهد کرد ، پس از آن به واسطه ظلم و ستم، مرده و از صفات انسانی تهی شده است . 

قرآن مجید ـ سوره یس، آیه 12 :

« وَ کُلَّ شَیءٍ أحصَیناهُ فی اِمامٍ مُبینٍ » ما همه چیز را در امام مبین ثبت کرده ایم .

امام جعفر صادق علیه السّلام _ الکافی، ج 2 ص 613 :

هر كه قرآن را از روى آن بخواند از ديدگان خود بهره‏مند شود ، وسبب سبك شدن عذاب پدر و مادرش گردد اگر چه آن دو كافر باشند .

امام صادق علیه السلام _ بحارالانوار، ج 52، ص 258 :

هنگامی که ببینی؛ شنیدن حقایق قرآن بر مردم گران آید، اما شنیدن باطل سهل و آسان . . .  در چنین زمانی مراقب خویش باش و از خدا نجات و فرج تقاضا کن که فرج نزدیک است .

امام صادق علیه السلام _ اصول کافی 2/630  باب نوادر :

قرآن یکی است و از جانب خدای یگانه به یک وجه نازل گردیده و اختلاف از جانب ناقلان و راویان قرائت قرآن پدید آمده است.

امام باقر علیه السلام _ تفسیر برهان ج 1 ص 334

در تفسیر کلمه «رابِطُوا» در آیه: « یاایها الّذین آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صْابِرُوا وَ رابِطُوا وَاتَّقُوالله لَعَلّکُم تُفلِحُونَ » می فرمایند : یعنی با امام مُنتَظَر خود ، ارتباط برقرار کنید .

امام باقر علیه السّلام ـ روزگار رهایی، ص 365

خوشا به حال صابرین در زمان غیبت قائم علیه السّلام و خوشا به حال پابرجایان در محبّت او. آن ها کسانی هستند که خداوند آن ها را در کتاب خود وصف کرده و فرموده: اَلّذینَ یُؤمِنُونَ بِالغَیبِ و . . . آن ها کسانی هستند که به غیب ایمان دارند و... .

امام صادق علیه السّلام  _ المحجّه ص 251 :

در تفسیر آیه: «قسم به خورشید، قسم به روشنایی و درخشندگی آن . . .». (سوره شمس، آیه 1) فرمودند:  منظور از خورشید ، امیرالمؤمنین (علی) علیه السلام و مقصود از روشنایی نور آن، قیام حضرت قائم علیه السلام است که جهان را از نور عدالت و علم پر می سازد .

دعای ندبه _ مفاتیح الجنان :

حضرت مهدی علیه السّلام یک شب تا به سحر سر به سجده گذاشته و آیه  «اَمّن یُجیبُ المُضطَرَّ . . .» (کجاست آن مضطرّی که اجابت شود آن هنگام که دعا کند؟) را تکرار می کنند و خداوند به دعای ایشان، ظهور را می رساند .

امام باقر علیه السّلام _ نورالثقلین ، ج 3، ص  212 در تفسیر آیه « قُل جاءَالحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ » ـ سوره اسراء، آیه 81 میفرمایند:

هنگامی که قائم ما قیام نماید حاکمیت هر چه باطل است ، از افکار و زندگی مردم به برکت و راهنمایی ها و توان اجرایی   ایشان (حضرت قائم علیه السّلام) از بین می رود .

امام سجاد علیه السلام ـ غیبت نعمانی، ص 138

در تفسیر صیحه آسمانی در قرآن کریم می فرمایند :

به خدا سوگند (جریان ظهور) در کتاب خدا بسیار صریح بیان شده؛ آن جا که می فرماید: « آنگاه که منادی از مکانی نزدیک   ندا می دهد ؛ گوش فرا دارید. روزی که آن صیحه را به حق می شنوید؛ آن روز، روز خروج است .»

امام صادق علیه السلام  _ کافی، ج 1 ص 315 راجع به آیه «اِنَّ هَذَا القُرآنَ یَهدی لِلَّتی هِیَ اَقوَمُ» . . . فرمودند :

یعنی همانا این قرآن به سوی امام راهنمایی می کند .

امام حسن عليه السّلام _ ارشادالقلوب، ج 1 ص 78 :

هر كس قرآن را بنظر خويش تفسير كند ، اگر چه موافق با واقع هم باشد، مسلّم خطا كرده است‏ .

امام حسن عليه السّلام _ ارشادالقلوب، ج 1 ص 78 :

در اين دنيا چيزى جز قرآن باقى نمی ماند ؛ پس قرآن را امام و پيشواى خويش قرار دهيد .

زیارت آل یاسین _مفاتیح الجنان :

سلام بر تو ای تلاوت کننده کتاب خدا ( قرآن ) و ترجمان آن .

حضرت علی علیه السلام در تفسیر آیه 5 و6 سوره قصص فرمودند : تفسیر نورالثقلین ج 4 ص 110                                                             گروهی که خدا بر آنان منّت می نهد آل محمد صلی الله علیه و آله هستند . خداوند پس از مصیبت های آنان، مهدی آنان را بر  می انگیزد و آنها را به اوج عزّت می رساند و دشمنانشان رابه ذلّت می کشاند .

امام کاظم علیه السّلام _ روزگار رهایی ص 389 :

چه نیکوست صبر و انتظار فرج. مگر نشنیده اید گفتار خدای متعال را که فرموده است: « منتظر باشید که من نیز با شما از منتظرانم» ـ اعراف، 71 

امام علی علیه السّلام  درباره آیه: « بَقِیَّتُ الله خَیرٌ لَکُم إن کُنتُم مُؤمِنین» _ تفسیر نورالثقلین ج2 ص 90 :

« بَقِیَّتُ الله » یعنی حضرت مهدی (علیه السلام)، که پس از گذشتن این دوره خواهد آمد وزمین را از قسط و عدل پر می کند، همانگونه که از ظلم و جور پرشده باشد.

امام صادق علیه السلام ـ مهدى موعود _ ترجمه جلد سيزدهم بحار، ص 273 :

در تفسیر آیه «وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ» ( چه مي دانى، شايد آن وقت نزديك باشد )ـ شوری، آیه 17 فرمودند: منظور، وقت ظهور قائم است .

امام علی علیه السلام  _ نهج البلاغه، خطبه 189 :

قرآن اقیانوسی است که عمق آن را نمی توان دریافت .

 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در تفسیر آیه «وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوج» _ مهدى موعود- ترجمه جلد سيزدهم بحار، ص 273:    ( قسم به آسمان كه برجها دارد )(سوره بروج، آیه1) فرمودند: منظور از آسمان در این آيه من هستم، و برجها امامان اهل بيت و عترت من ( علیهم السلام ) هستند كه اول آنها على علیه السلام و آخرشان مهدى علیه السلام است و آنها دوازده تن مي باشند .  رسول خدا صلی الله علیه و آله _ ارشادالقلوب، ج 1 ص 78 :

همانا اين دلها زنگار مي گيرد همان طورى كه آهن زنگار مي گيرد و همانا جلای دلها به خواندن قرآن است .

امام صادق علیه السلام _ مهدى موعود،ترجمه جلد سيزدهم بحار، ص 1125                                                                                آیه شریفه « أَتى‏ أَمْرُ اللهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوه‏ » ـ  ( سوره مبارکه نحل، آیه  1 ) را تلاوت کردند و فرمودند: اين « اَمرالله» امر ماست، تو براى آن شتاب و عجله مكن كه خداوند صاحب الأمر ما را با سه لشكر از فرشتگان و مؤمنين و رُعبى (كه در دل پادشاهان و گردنكشان مياندازد ) تأييد مي كند .  

امام صادق علیه السلام _ مهدى موعود-ترجمه جلد سيزدهم بحارص 1129 :

هنگامی که قائم ما قیام می کند با مردم نادانی روبرو می شود که از مردم جاهلیت بدترند . وقتى پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله مبعوث شد مردم بت هایى از سنگ و صخره‏ها و چوب هاى تراشيده را پرستش مي كردند و زمانى كه حضرت قائم، قيام ميكند، همه مردم كتاب خدا (قرآن) را به ميل خود تأويل حضرت نموده به آن استدلال مي كنند .

امام صادق علیه السلام _غیبت نعمانی ص 318 :

گویى شيعيان على عليه السّلام را مى‏بينم ( که در زمان ظهور قائم عليه السّلام ) قرآن را بدست گرفته و به مردم با تفسیر حقیقی اش تعليم مي دهند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله _ بحارالأنوار، ج 89 ص 17 :

فضیلت و برتری قرآن بر سایر کلمات مانند برتری خداوند بر مخلوقات است .

امام صادق علیه السلام  _ البحار : ج 51 ص 47 :                                                                                                                 درباره آیه « به آنان كه مورد خطر نبرد دشمنند، اجازه (قتال) داده شده، زیرا آنان مورد ستم واقع شده‏اند و همانا خداوند بر يارى آنان همانا قادر است‏» ـ (سوره مبارکه حج، آیه 39) فرمودند: اين آيه در باره " قائم عليه السّلام و ياران او " نازل شده است‏.    

امام علی علیه السلام _ نهج البلاغه، خطبه 158 :

قرآن دارویی است که با آن بیماری وجود ندارد ، نوری است که با آن تاریکی یافت نمی شود .

امام صادق علیه السلام ـ المعجم الاحادیث الامام المهدی، ج 5، ص 13

در تفسیر آیه « فَتَلَقّى آدَمُ مِن رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيه» سوره بقره، آیه 37 فرمودند:

«المهدی» از کلمات خدای تعالی بود که به حضرت آدم علیه السلام آموخت .

امام علی علیه السلام ـ سيماى امام على عليه السلام در قرآن، ص: 22

در قرآن آيه‏اى نيست مگر اينكه آن را بر رسول خدا صلّی الله علیه و آله خوانده‏ام و او معناى آن را به من ياد داده است‏ .

امام باقر علیه السلام _ المعجم الاحادیث الامام المهدی، ج 5، ص 41 :

در تفسیر آیه « وَلَنَبلُوَنَّكُم بِشَیْْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوع...» ـ سوره بقره، آیه 155 می فرمایند: این آیه اشاره به ترس در هنگام قیام و گرسنگی پیش از قیام حضرت قائم علیه السلام دارد .

 امام علی علیه السلام _ نهج البلاغه، خطبه 158 :

قرآن ریسمانی است که رشته های آن محکم است ، پناهگاهی که قلّه آن بلند است و برای آن که قرآن را برگزیند مایه توان و قدرت است.

امام باقر علیه السلام در مورد قیام حضرت قائم علیه السلام می فرمایند _ المعجم الاحادیث الامام المهدی، ج 5، ص 50

مَثَل آن به مانند جریان مرگ حضرت عُزَیر و مَرکَب او در سوره بقره، آیه 259 می باشد که پس از مدتی طولانی او و مرکبش را زنده کرد . به همین ترتیب، خداوند متعال ، اسلام را پس از مرگ آن توسط حکام جور به وسیله حضرت مهدی علیه السلام زنده خواهد کرد .

امام باقر علیه السلام ـ المعجم الاحادیث الامام المهدی، ج 5، ص 116 :

درباره آیه «  أنَّ الأَرضَ لِلهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين » (سوره اعراف، آیه 128) فرمودند: من و اهل بیت من زمین را به ارث می بریم. و متّقین ما هستیم و کل زمین برای ماست .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله _ نهج الفصاحه، ص 314 و 315 :

بهترین مردم کسانی هستند که قرآن را بهتر بخوانند و در کار دین داناتر باشند و از خدا بیش تر بترسند و به نیکی بیش تر امر کنند و از بدی جلوگیری کنند و بیش تر صله رَحِم نمایند .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله _ نهج الفصاحه، ص 358 :

مأموران عذاب، فاسقانِ قرآن خوان را زودتر از بت پرستان به جهنم درآرند . و به آن ها می گویند : آن که می داند مانند آنکه نمی داند نیست .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله _ بحارالانوار ج 92,ص 17 :

فَضْلِ الْقُرآنِ عَلی سائِرِ الْكَلام كَفَضلِ الله عَلی خَلقِه "برترى قرآن بر ساير سخنان مانند برترى خداوند است بربندگانش".

+ نوشته شده در چهارشنبه دهم خرداد 1391ساعت 11:2 توسط علیرضا رضا زاده ساعی |